-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17024 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

انسان چگونه مي تواند يقين كند كه احكام اسلام كه از راه مكتوبات و منقولات و معقولات به دست ما رسيده
فقه اسلام بويژه شيعه مبني بر اصول و پايههايي است كه يا يقيني هستندو يا حداقل قابل استفاده و احتياج
مباني فقه چهار اصل هستند: قرآن، سنت، عقل، اجماع. قرآن سندياست كه به تواتر غير قابل خدشه از زمان پيامبر(ص) به ما رسيده و مطمئناًهيچ تغيير و تبديلي در آن راه نيافته است ؛ يعني، از زمان پيامبر هزاران نفرقرآن را به همين شكل از پيامبر فرا گرفتند و بعداً نيز هزاران هزار نفر به همينشكل قرآن را تلاوت و به دست ما رساندهاند؛ البته دلائل قطعي اين مطلببسيار زياد است، براي تكميل اطلاعات خود ميتوانيد به كتابهاي زيرمراجعه كنيد.
شناخت قرآن كمال دزفولي
ترجمه البيان آيت الله خويي
قرآن هرگز تحريف نشده است علامه حسن زاده آملي
بنابر اين محكمترين سند اسلام بدون تعبير و تبديل به ما رسيده است و ازاين جهت جاي هيچگونه ترديدي نيست. ذلك الكتاب لاريب فيه.
در مورد سنت يك سري از سنتها متواترند ؛ يعني، به قدري نقل شدهاندكه حتماً كذب و خطا در مورد آن وجود ندارد؛ مثلاً اين كه نماز صبح دو ركعتو... در مورد سنتهاي غير متواتر نيز كه افرادي آن را نقل كردهاند علماياسلام تحقيقات فراواني كرده و علمي به نام رجال و دراية الحديث گسترشدادهاند كه هدف آن شناسايي راويان حديث و اين كه آيا قابل اعتماد هستند يانه ميباشد.
هم چنين پس از ثبوت يك روايت با قرآن سنجيده ميشود تا ميزان اعتبارآن به دست آيد (مخالف قرآن نباشد).
عقل نيز كه جاي بحث ندارد چرا كه در اعتبار مستقل است، اجماع نيز ازآن جهت كه كاشف از حقيقت است و نشان صدق يك قضيه با شرايطي معتبر


شمرده شده است. بنابر اين در بخش اعظم منابع فقهي احتمال دگرگونيوجود ندارد و در بخش باقيمانده نيز حجت تمام است؛ يعني، اگر چه قطعيتوجود ندارد ولي قابل اعتماد است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.